Płeć piękna
Czy wyrażenie płeć piękna zawsze mogło
oznaczać kobietę? Nie tylko. Andrzej Jan Bańkowski wskazuje, że etymologicznie
słowo to w prasłowiańszczyźnie oznaczało „ciało ludzkie i okrywającą ją skórę”[1].
Stąd też wcześniejsze rozumienie wyrazu płeć łączone było najczęściej z cerą na
twarzy. Prześledźmy zatem, jak notują to słowniki.
PŁEĆ
Hasło odnaleźć można w słowniku Trotza, który podaje trzy
znaczenia[2].
Pierwsze z nich mówi o płci miękkiej,
drugie o pani płci niewieściej,
trzecie natomiast dotyczy znaczenia w odniesieniu do skóry (najczęściej skóry na
twarzy). Trotz podaje przykłady: brodawki
gładką oszpecają płeć, płeć jego jako
krew z mlekiem: piękną na twarzy ma płeć. Widać, że płeć odnosi się tu zarówno do dzisiejszego rozumienia tego słowa
jako rozróżnieniu organizmów, a także do wcześniejszego użycia słowa. W
przykładach Trotza nie ma jeszcze dokładnie skreślonej definicji słowa, jak
podaje dzisiejszy Słownik Języka Polskiego PWN:
płeć «zespół właściwości
charakteryzujących organizmy osobników męskich i żeńskich i przeciwstawiających
je sobie wzajemnie; też zbiorowo: osobnicy o tych samych właściwościach»[3]
Ciekawy jest także wydźwięk słowa płeć, zestawienie przykładów. Płeć
łączona jest z wyrazami takimi, jak: miękka, niewieścia, słabsza, podlejsza.
Słownik polszczyzny
XVI wieku w pierwszym znaczeniu słowa podaje dość szczegółowy opis,
przypominający współczesne rozumienie leksemu płeć. Następnie podaje
charakterystyczne połączenia: płeć
gorąca, gruba, subtilna[4]. W
słowniku podane jest również znaczenie płci w odniesieniu do rodzaju ludzkiego,
najczęściej w kontekście religijnym. Hasło występuje także w połączeniu z
zaimkiem nieokreślonym w znaczeniu wszyscy ludzie, ktokolwiek z ludzi albo
nikt. Podobnie jak u Trotza pojawiają się także połączenia z przymiotnikami
typu: miękka, niepotężna, ułomna. Natomiast drugie znaczenie przedstawia płeć
jako powierzchnię całego ciała, skóra
(przede wszystkim twarzy) oraz jej wygląd, kolor itp.; cera[5]. W
słowniku podane są także charakterystyczne połączenia typu: biała, czarna,
gładka, chropowata szara.
W Słowniku
staropolskim pierwszym znaczeniem jest ciało, drugim stworzenie człowiecze,
istota, natomiast w trzecim – skóra. Widać zatem, że nie występuje tu w ogóle
współczesne rozumienie leksemu.
W słowniku Lindego nacisk położony jest na aspekt ludzkości,
człowieczeństwa oraz ciała. Wśród licznych przykładów Linde podaje na przykład:
Płeć twarzy, farba, cera, skórka na
twarzy albo Słońce mi twarz opaliło i
płeć moję zepsuło[6].
Natomiast u Doroszewskiego pierwsze znaczenie leksemu płeć
jest tożsame ze współczesnym. Dodatkowo autor słownika podaje, że wyrażenie
płeć piękna jest używana żartobliwie: płeć
piękna, słaba, nadobna[7].
Zaznacza także dawniejsze znaczenie płci jako skóry.
Jak widać, płeć miała trzy znaczenia, które
formowały się na przestrzeni wieków. Dawne znaczenie płci zawierało w sobie
pierwiastek różnicujący w postaci dodawanych przymiotników określających kobiety jako istoty słabe i blade oraz
podkreślające siłę mężczyzn. Dalej, na podstawie przedstawionych przykładów,
widać, że leksem zawężał swoje znaczenie. Znaczenie płci w zrozumieniu skóry zostało
wyeliminowane, a sam wyraz stała się podstawą dla zróżnicowania cech osobowych.
Pozwoliło to na ukształtowanie się współczesnego rozumienia leksemu płeć.
[2] W języku polskim.
[3] http://sjp.pwn.pl/slowniki/p%C5%82e%C4%87.html,
dostęp: 03.05.2017 r.
[4] Słownik
polszczyzny XVI wieku, pod red. M.R. Mayenowej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk,
1976, s. 404.
[5]
Tamże, s. 406.
[6]
Linde S.B., Słownik języka polskiego,
Lwów 1855, s. 151.
[7]
[7]
Doroszewski W., Słownik języka polskiego,
Warszawa 1964, s. 502.
Komentarze
Prześlij komentarz